سياهك پاكوتاه گندم (Wheat dwarf bunt)

My agricultural college

جدیدترین و بروزترین مباحث کشاورزی

سياهك پاكوتاه گندم (Wheat dwarf bunt)

سیروس هنرور آزاد(siroos honarvar)
My agricultural college جدیدترین و بروزترین مباحث کشاورزی

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

سياهك پاكوتاه گندم (Wheat dwarf bunt)

سياهك پاكوتاه گندم (Wheat dwarf bunt)

سياهك پاكوتاه در بسياري از مناطق سردسير و در گندم‌هاي پاييزه‌اي كه مدت نسبتا طولاني در زير پوشش برف باقي مي‌مانند، ديده مي‌شود. آلودگي در گندم‌هاي بهاره ديده نشده است. عامل بيماري علاوه بر گندم به جو پاييزه، چاودار و تعدادي از گونه‌هاي اهلي و وحشي گندميان (مانندAgropyron repens) حمله مي‌كند. كاهش خسارت در مزارع شديدا آلوده تا 50 درصد گزارش شده است. بوي ماهي گنديده از اين سياهك هم متصاعد مي‌شود.

نشانه‌هاي بيماري

گياهان آلوده به اين بيماري معمولا طولي معادل با 4/1 تا 2/1 گياهان سالم داشته و تعداد پنجه‌هاي آنها بيشتر است. سنبله‌ها به نظر پهن‌تر و باز‌تر از سنبله‌هاي سالم هستند. نشانه‌هاي روي سنبله مانند نشانه‌هاي سياهك پنهان گندم است (ولي سنبلچه‌ها مقداري بازتر از سنبلچه‌هاي گياهان آلوده به سياهك پنهان هستند). عامل بيماري Tilletia controversa است. تليوسپور‌ها مشبك بوده و شبكه‌ها در مقايسه با T. caries پهن‌تر و عميق‌تر هستند. غلاف ژلاتيني به ضخامت 5-2 ميكرومتر در اطراف تليوسپور‌ها وجود دارد. تليوسپور‌هاي سياهك پاكوتاه به هنگام بررسي در زير ميكروسكوپ فلورسنت روشن‌تر (قهوه‌اي-زرد) از تليوسپور‌هاي T. caries هستند. همچنين به هنگام خشك شدن، تليوسپورهاي سياهك پا كوتاه كمتر از تليوسپورهاي سياهك پنهان چروكيده مي‌شوند. روشهاي سرولوژيكي بر مبناي آنتي باديهاي مونوكلونال براي رديابي سريع، دقيق و اختصاصي سياهك پا كوتاه مفيد هستند.

تليوسپور‌هاي خاكزاد مهمترين منبع اينوكولوم اوليه هستند كه تا 10 سال هم در خاك زنده مي‌مانند، هر چند كه ممكن است تليوسپور‌هاي موجود در سطح بذر‌ها هم به عنوان اينوكولوم عمل نمايند. دماي مناسب براي حوانه‌زني تليوسپور‌ها 8-3 درجه سلسيوس بوده و عمل حوانه‌زني آنها در طي يك دوره 10-3 هفته‌اي انجام مي‌شود. اين شرايط معمولا در زير پوشش برف و در خاك يخ نزده وجود دارد. بعد از حوانه‌زني تليوسپور‌ها، ميسيليوم‌هاي ديكاريوتيك تشكيل شده و به گياهچه‌ها حمله مي‌كنند. آلودگي روي ساقه‌هاي جوان و در نزديكي سطح خاك صورت مي‌گيرد. بقيه مراحل مانند سيكل زندگي سياهك پنهان گندم است (حساسيت گياهان در مراحل 3-2 برگي بيشترين است).

كنترل با استفاده از ارقام مقاوم، تيمار بذر‌ها با قارچ‌كش ديفن ‌كونازول (Difenconazole) كه در سال 1998 در كانادا براي كنترل سياهك پاكوتاه به ثبت رسيده و مرحله خاكزاد بيماري را كنترل مي‌كند. قارچ‌كش سيبوتول (Sibutol) در سوئيس براي كنترل اين بيماري موثر تشخيص داده شده است. ديگر تيمار‌هاي بذري براي كنترل خاكزاد سياهك كوتولگي موثر نبوده‌اند، چون در خاك به مدت طولاني دوام ندارند تا گياه را در طول زمستان محافظت كنند. قرنطينه‌هاي شديد بين المللي هم از انتشار عامل بيماريزا روي بذر گندم جلوگيري مي‌كند (در مواردي كه كشت بذر با مدتي تاخير انجام مي‌شود، استفاده از قارچ‌كش‌هاي سيستميك مانند تيابندازول براي تيمار بذر موثر بوده‌اند). كشت كم عمق بذر و كشت در بسترهاي فشرده به كاهش بيماري كمك مي‌كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: سیاهک سیاهک پنهان Wheat dwarf bunt سیاهک پنهان گندم تلیوسپور سیاهک سنبله گندم سیروس هنرور siroos honarvar

تاريخ : سه شنبه 16 / 3 / 1395 | 3:11 | نویسنده : سیروس هنرور آزاد(siroos honarvar) |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By Slide Skin:.